خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» جاذبه های گردشگری همدان: گنجنامه

جاذبه های گردشگری همدان: گنجنامه

گنجنامه، آمیختگی طبیعت و تاریخ با هم

گنجنامه در انتهای یکی از دامنه های کوه الوند قرار دارد. این مکان دارای مکان های گردشگری تاریخی و طبیعی است که بازدیدکنندگانش را هیجان زده می کند.

جاذبه های گردشگری همدان: گنجنامه

درباره کتیبه های گنجنامه

یکی از یادگارهای مهم باستانی ایران در انتهای یکی از تپه های کوه الوند قرار دارد که یادگاری از امپراتوری هخامنشیان است. دو کتیبه مهم این دوران در آنجا بر روی یک قطعه سنگ غول پیکر حک شده است. شاید بپرسید چرا آنجا؟ پاسخ این است که این منطقه برای مردم آن عصر از اهمیت فوق العاده ای برخوردار بود. این منطقه در مسیر تپه هگمتانه (پایتخت تابستانی شاهنشاهی هخامنشی) به بابل بود. بنابراین یکی از پرترددترین و امن ترین مسیرهای آن زمان بود. پادشاه داریوش بزرگ دستور حکاکی یکی از کتیبه ها را در حدود 500 سال قبل از میلاد داد. خشایارشاه به درخواست پدر مرده خود دستور ساخت کتیبه دوم را درست در کنار کتیبه اول داد. هدف آنها پرستش اهورامزدا (خدای زرتشتی) و کرامت نیاکانشان و نیز انتقال افکار و عقاید خودشان بود.

شگفت‌انگیز است که بدانید سوراخ‌های متعدد کنار این کتیبه‌ها برای محافظت از آن‌ها از عناصر طبیعی مانند باران، طوفان و آفتاب در دراز مدت بوده است. ترجمه انگلیسی و فارسی این کتیبه ها بر روی دو صخره در طرف دیگر محوطه حک شده است. این کتیبه ها در سال 1330 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.


ویژگی های کتیبه های گنجنامه

صخره‌ای که کتیبه‌ها روی آن نقش بسته است، درست به سمت شرق قرار دارد. کتیبه سمت چپ نام داریوش بزرگ و کتیبه سمت راست نام خشایارشاه را دارد. هر کتیبه به سه زبان فارسی، بابلی نو و ایلامی نوشته شده است.

جاذبه های گردشگری همدان: گنجنامه

ترجمه کتیبه های گنجنامه

ترجمه این دو کتیبه به شرح زیر است:

کتیبه شاه داریوش بزرگ: خدای بزرگ اهورامزدا است، بزرگترین خدایان، که این زمین را آفرید، آن آسمان را آفرید، که انسان را آفرید، برای انسان، که شاه داریوش را یک شاه از بسیاری، و پروردگار بسیاری کرد، منم داریوش، شاه بزرگ، شاه شاهان، شاه ممالک همه گونه انسان، شاه در این زمین بزرگ، دور و بر، پسر ویشتاسب شاه هخامنشی.

کتیبه خشایارشاه: یک خدای بزرگ اهورامزدا است، بزرگترین خدایان، که این زمین را آفرید، که آسمان آن سوی را آفرید، که انسان را آفرید، برای انسان، که خشایارشاه را شاه، یک شاه از بسیاری، یک پروردگار از بسیاری را. من خشایارشاه هستم، شاه بزرگ، شاه شاهان، شاه کشورهایی که همه جور آدمی را در خود دارد، شاه در این زمین بزرگ، دور و بر، پسر داریوش شاه هخامنشی.

تفاوت این دو متن فقط در نام پادشاهان است.

جاذبه های گردشگری همدان: گنجنامه

چرا نام کتیبه ها گنجنامه است؟

این دو کتیبه تاکنون چندین عنوان نامگذاری شده است. اما نام هایی که اخیراً مورد استفاده قرار گرفته اند، جنگ نامه و گنج نامه هستند. نام جنگ نامه تحت تأثیر داستان ها و افکار مردم در مورد جنگ شاهانشان به آنها داده شده است. از سوی دیگر، نام گنجنامه به این کتیبه‌ها داده شده است، زیرا اکثریت مردم گمان می‌کردند که این کلمات حاوی رازی از گنج پنهان است.

جاذبه های گردشگری همدان: گنجنامه

درباره آبشار گنجنامه

یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های همدان، آبشار گنجنامه است که درست در کنار این محوطه تاریخی گردشگری قرار دارد. از آنجایی که خدمات رفاهی و امکانات رفاهی در این نزدیکی وجود دارد، می توانید یک روز فراموش نشدنی را در اینجا در این مقصد شگفت انگیز ایجاد کنید. آبشار گنجنامه یک آبشار چهار فصل است که آب آن از ارتفاع 12 متری می‌ریزد و تصویری باشکوه خلق می‌کند. این آبشار در سال ۱۳۸۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل   |   مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


اعداد فرشته در عشق و روابط عاشقانه! ✓ کانال یوتیوب اعداد فرشته در عشق و روابط عاشقانه! ✓ کانال یوتیوب مشاهده