دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» جاذبه های گردشگری زنجان: سلطانیه

جاذبه های گردشگری زنجان: سلطانیه

سلطانیه، بزرگترین گنبد ایران

سومین گنبد بزرگ جهان، سلطانیه در شهر تاریخی زنجان قرار دارد. این گنبد ارزشمند میراث جهانی یونسکو همچنین آرامگاه اولجایتو، هشتمین سلطان ایلخانیان است. برای آشنایی بیشتر با بزرگترین گنبد ایران با ما همراه باشید.

جاذبه های گردشگری زنجان: سلطانیه

درباره سلطانیه

گنبد سلطانیه در شهرک کوچک سلطانیه در 43 کیلومتری زنجان واقع شده است. این ویرانه مقبره محمد خدابنده معروف به اولجایتو یکی از فرمانروایان مغول است. سلطانیه پس از کلیسای جامع فلورانس و ایاصوفیه سومین گنبد بزرگ جهان است. همچنین در حدود سال 1312 میلادی و پس از آن نقش مهمی در جهان اسلام داشت. بسیاری بر این باورند که معماری تاج محل از گنبد عظیم سلطانیه برای ساخت آن شاهکار الهام گرفته شده است.

جاذبه های گردشگری زنجان: سلطانیه

اولجایتو که بود؟

محمد خدابنده یا اولجایتو، هشتمین پادشاه سلسله ایلخانیان بود. پایتخت او تبریز (مرکز استان آذربایجان شرقی) بود. مادرش مسیحی بود و او در فضای مسیحی بزرگ شد، حتی به نام پاپ چهارم او را نیکولو نامیدند. اما پس از شروع سلطنت، با واعظان بسیاری از مذاهب مختلف به بحث پرداخت. پس از این بحث ها، وی تصمیم گرفت که اسلام شیعه را انتخاب کند.

همچنین بنیانگذار مدارس سیار عشایر ایران بود. عشایر به دلیل سبک زندگی خود معمولاً به آموزش مناسب دسترسی ندارند. اما این مدارس سیار همراه با عشایر به ییلاق و قشلاق می رفتند و آموزش های لازم را به بچه ها می دادند.

جاذبه های گردشگری زنجان: سلطانیه

تاریخچه سلطانیه

پس از حمله ویرانگر مغولان به ایران که به دوران طلایی صفوی پایان داد، بسیاری از شهرهای ایران به ویرانه تبدیل شدند. اما سلسله ایلخانیان بسیاری از بناهای بزرگ مانند گنبد سلطانیه را بازسازی کردند تا بخشی از تخریب ها را بازیابی کنند. مغول ها رویکرد متفاوتی به شهرسازی داشتند. سلطانیه نمونه ای از شهرهای مغول است.

پدر سلطان اولجایتو، ارغون، سلطانیه را پایتخت تابستانی خود قرار داد. اما پسرش آن را پایتخت امپراتوری خود کرد. وی در سال 1302 شمسی دستور ساخت این گنبد عظیم و باشکوه را داد تا اجساد امام علی و امام حسین (ع) را به این بنا منتقل کنند. اما بعد از اینکه خواب عجیبی دید، نظرش تغییر کرد.

جاذبه های گردشگری زنجان: سلطانیه

معماری سلطانیه

وزن گنبد سلطانیه حدود 200 تن و ارتفاع آن 49 متر است. قطر گنبد 25.5 متر است. این مجموعه به سبک آذری (سبک معماری در آذربایجان) ساخته شده است. بسیاری از تزئینات بیرونی خود را از دست داده است اما داخل آن دست نخورده است. در سال های اخیر این بنا تحت بازسازی گسترده ای قرار گرفته است.

سلطانیه قدیمی ترین گنبد دو لایه جهان است و معماری منحصر به فردی دارد. دارای هشت مناره که در فواصل مساوی در اطراف گنبد آجری عظیم قرار گرفته اند و آن را از دور بیشتر نمایان می کنند. همچنین دارای هشت ایوان بزرگ است که گنبد را محصور کرده اند.

ساخت این بنای باشکوه ده سال و با سه هزار کارگر به طول انجامید. مقبره اولجایتو در کنار گنبد، در ایوان جداگانه قرار دارد. سلطانیه در سال 2005 به عنوان یکی از میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده