دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» جاذبه های گردشگری همدان: تپه هگمتانه

جاذبه های گردشگری همدان: تپه هگمتانه

تپه هگمتانه، پایتخت باستانی

مجموعه هگمتانه بر روی تپه وسیعی قرار دارد که زمانی تپه هگمتانه نامیده می شد. هگمتانه بزرگترین تپه دوران باستان ایران است. برآوردها حاکی از آن است که وسعت تپه حدود 30 هکتار است. اما اگر سازه های اخیر و ساخت و سازهای مدرن در این منطقه وجود نداشت، وسعت تپه همچنان بیش از 40 هکتار بود.

جاذبه های گردشگری همدان: تپه هگمتانه

موقعیت تپه هگمتانه

تپه هگمتانه هم اکنون در دو طرف خیابان اکباتان همدان کشیده شده است. جدا از منظره عالی شهر باستانی همدان که از این تپه می‌بینید، آنچه برای باستان‌شناسان و جهانیان ارزشمند است، تاریخچه‌ای است که در زیر پای شما نهفته است. آری تو بر شهری ماد و هخامنشی ایستاده ای!

جاذبه های گردشگری همدان: تپه هگمتانه

تاریخچه تپه هگمتانه

با توجه به تحقیقات انجام شده بر روی تپه هگمتانه، به نظر می رسد که ساخت و سازهای این تپه در قرن هفدهم قبل از میلاد انجام شده باشد. زمانی که امپراتوری مادها از قبیله آریایی برای اولین بار به ایران نقل مکان کرد. بنابراین هگمتانه پایتخت اولین شاهان و شاهنشاهان ایرانی بوده است. کاوش‌های اخیر یافته‌های بسیاری را به ارمغان آورده است که برای مردمی که ارزش آن‌ها را می‌دانند، بسیار ارزشمند است. آنچه اکنون در هگمتانه باقی مانده است، بسیار متفاوت از گذشته است. با این حال، این حقیقت را در مورد ماهیت واقعی آن تغییر نمی دهد. دیوارهای این شهر باستانی در گذشته دارای روکش های طلا و نقره بوده است. چندین چیز لوکس دیگر وجود داشت تا یکی از اولیه ترین تمدن ها را تا حد ممکن قدرتمند کند.

هرودوت، اولین مورخ یونانی (425-485 قبل از میلاد) و معروف به پدر تاریخ، معتقد بود که مادها حدود 800 سال قبل از میلاد تپه هگمتانه را به عنوان پایتخت خود انتخاب کردند. به گفته وی، سازندگان و معماران این شهر تاریخی، مجموعه‌ای سلطنتی شامل قلعه، خزانه‌داری و کانکس ساخته بودند. سپس 7 دیوار متحدالمرکز در اطراف مجموعه ساختند.

یک نکته جالب این است که نام هگمتانه بر روی سنگی از شاه داریوش بزرگ به سه زبان پارسی باستان حک شده است. برخی از مفسران بر این باورند که منظور از این کلمه، محلی است که مردم در آن گرد هم می آیند.

جاذبه های گردشگری همدان: تپه هگمتانه

معماری تپه هگمتانه

در مورد تاریخ دقیق ساخت مجموعه هگمتانه و هدف از ساخت بنا نظرات و تفاسیر زیادی وجود دارد. با این وجود، معماری هنری این مجموعه باستانی چیزی است که برای همه گروه ها تحسین برانگیز به نظر می رسد. معماران این سازه را مانند هفت مجموعه به هم پیوسته و هزارتو مانند ساخته اند. اعتقاد بر این است که درونی ترین قلعه، قلعه پادشاه است در حالی که قلعه بیرونی قرار است برای استفاده های دیگر استفاده شود. مردم مادها خانه‌های خود را در اطراف ساختمان ساختند، زیرا پادشاه وقت می‌خواست مردمش در نزدیکی او زندگی کنند.

یکی دیگر از مورخان یونان باستان معتقد بود که این قلعه دارای چوب، طلا و نقره در ساختار خود است. او همچنین معتقد بود که بر روی درها، طاق‌ها و ستون‌ها نقش‌ها و تزئینات بسیار زیبایی وجود دارد.

بررسی‌ها و کاوش‌ها، سیستم آبی پیشرفته مجتمع هگمتانه را آشکار کرده است. طراحان این سیستم کانال های آب را با عرض 3 متر و نیم ساخته اند. همچنین خانه های مجموعه هگمتانه به صورت موازی و متقارن ساخته شده اند که از دیگر شگفتی های این مجموعه است.

جاذبه های گردشگری همدان: تپه هگمتانه

محل غذا خوردن در نزدیکی تپه هگمتانه

رستوران و کافه درتا، رستوران باستان، رستوران سعید، رستوران حاجی شاندیز، رستوران آریاییان، رستوران کاکتوس، رستوران هگمتانه، فست فود بامبو، رستوران گلها و رستوران ونوس رستوران های نزدیک به تپه هگمتانه هستند.




فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ   |   فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه! دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه! مشاهده